Koszt przewozu roweru samolotem zależy od wybranej linii lotniczej, trasy oraz klasy biletu. Poniżej przedstawiam przykładowe opłaty za przewóz roweru u różnych przewoźników:
Contents
- LOT: Opłata wynosi 60 € za trasę w jedną stronę dla lotów rejsowych i czarterowych. W przypadku lotów code-share realizowanych przez linie partnerskie LOT-u, opłata wynosi 30 € za trasę w jedną stronę. Przed nadaniem roweru należy go spakować w pokrowiec lub karton, a maksymalna waga roweru to 32 kg.
- Wizz Air: Opłata za przewóz roweru wynosi 65 € za trasę w jedną stronę. Rower należy spakować w ochronną torbę, a maksymalne wymiary po spakowaniu to 140 cm x 90 cm x 70 cm.
- Ryanair: Opłata za przewóz roweru wynosi 80 € za trasę w jedną stronę. Maksymalna waga bagażu to 30 kg, a wymiary 119 cm x 89 cm x 119 cm.
- Lufthansa: W najtańszej klasie Economy Light przewóz roweru nie jest możliwy. W droższych klasach opłata za rower wynosi od 70 € (loty w Niemczech), przez 80 € (Europa), po 250 € na najdłuższych trasach międzykontynentalnych. Istnieje możliwość bezpłatnego przewozu roweru, jeśli mieści się on w limicie bagażu wchodzącego w zakres naszej taryfy.
- EasyJet: Rower należy nadać jako bagaż sportowy, a dodatkowo musi być opakowany w torbę lub walizkę. Opłata za przewóz roweru wynosi około 200 zł przy rezerwacji online oraz 250 zł przy rezerwacji na lotnisku.
- Turkish Airlines: Opłata za przewóz roweru na trasach europejskich wynosi 30 €. Rower należy nadać jako bagaż sportowy i odpowiednio go zabezpieczyć.
Jak spakować rower do samolotu?
Aby bezpiecznie spakować rower do samolotu, warto postępować według poniższych kroków:
1. Sprawdź wymagania linii lotniczej
Każdy przewoźnik ma swoje zasady dotyczące transportu roweru. Zazwyczaj wymagane jest spakowanie roweru w karton lub torbę rowerową.
2. Przygotowanie roweru
- Oczyść rower – Usuń błoto i brud, aby uniknąć problemów na odprawie.
- Zdejmij pedały – Pedały mogą uszkodzić inne bagaże lub same się zniszczyć.
- Obróć lub zdemontuj kierownicę – Najczęściej trzeba ją przekręcić równolegle do ramy lub całkowicie zdemontować.
- Zdejmij przednie koło – W większości przypadków konieczne jest odkręcenie przedniego koła. Możesz także odkręcić tylne, jeśli wymaga tego torba/karton.
- Opuść lub wyjmij siodełko – Niektóre linie wymagają schowania go do ramy.
- Odpowietrz opony – Linie lotnicze mogą wymagać lekkiego spuszczenia powietrza ze względu na zmiany ciśnienia w luku bagażowym.
3. Zabezpieczenie roweru
- Chroń delikatne elementy – Owijaj rury ramy i widelec pianką lub folią bąbelkową.
- Zabezpiecz łańcuch i przerzutki – Możesz użyć ochraniacza na przerzutkę lub podłożyć coś między ramę a mechanizm, aby uniknąć uszkodzeń.
- Zabezpiecz koła – Włóż je do specjalnych pokrowców lub przymocuj do ramy trytytkami.
- Unikaj luzów – Im mniej ruchomych części w paczce, tym lepiej.
4. Wybór opakowania

- Karton rowerowy – Można dostać w sklepie rowerowym lub na lotnisku. Jest tani, ale mniej wytrzymały.
- Torba rowerowa – Droższa, ale lepiej zabezpiecza rower. Lżejsza od skrzyni.
- Skrzynia transportowa – Najlepsza opcja pod względem bezpieczeństwa, ale jest ciężka i droga.
5. Oznaczenie bagażu
Na opakowaniu umieść naklejkę „FRAGILE” oraz swoje dane kontaktowe.
Czemu tak drogo?
Linie lotnicze pobierają wysokie opłaty za przewóz rowerów z kilku powodów:
- Wymiary i waga – Rower zajmuje dużo miejsca w luku bagażowym i wymaga specjalnego traktowania. Jest większy niż standardowy bagaż, co ogranicza przestrzeń dla innych ładunków.
- Obsługa i logistyka – Rower trzeba odpowiednio zabezpieczyć, załadować i rozładować, co wymaga dodatkowej pracy obsługi naziemnej.
- Specjalne pakowanie – Linie lotnicze wymagają, aby rower był spakowany w specjalną torbę lub karton, co zwiększa koszty przygotowania.
- Potencjalne uszkodzenia – Przewóz roweru wiąże się z ryzykiem uszkodzenia, więc linie lotnicze doliczają dodatkowe opłaty, aby pokryć ewentualne roszczenia pasażerów.
- Dodatkowe opłaty lotniskowe – W niektórych portach lotniczych obowiązują specjalne opłaty za przewóz sprzętu sportowego.